Pages

Friday, November 6, 2009

Sajak: Awanan Hujan

Awanan Hujan


Hidupku sudah kelainan,
kesan dari perubahan alam,
ku sangkakan panas hingga ke petang,
rupanya awan nak turunkan hujan.

Sudah seminggu hujan tak reda-reda,
pegi beli gula pun kena naik keta,
dah lama motor duduk terbiar,
langsung tak leh kuar bersiar-siar.

Hujan yg menyimbah bumi,
aku nak jemur kain pun tak jadi,
baju kotor dah berbaldi-baldi,
nak pakai baju pun dah tak da lagi.

Bila dah hujan macam ni,
nak main bola apa lagi,
tak yah gatal-gatal nak pegi,
dok umah sudey tgk tivi.

Dah hujan tak henti-henti,
kalau tido syok jugak ni,
confirm leh tido mati,
dari malam sampai ke pagi.

Hujan oh hujan,
orang naik motor la paling kesian,
memang lumrah alam menjanjikan ujian,
bersabarlah kita sebagai insan.


p/s: karya asli yg merapu di kala hujan..aku dah tak tahu nak buat apa..macam ni lah jadinya..erkkk!!!

5 Mitos:

hizjah shaari said...

hoho~~kretiv juge bunyi nyer..ok lah tu..merapu bt sajak..

aRien de GreaT said...

peh din..ko mmg hebat...er..tlong ciptakan sjak utk aku din..tolong la..buleh kannn!!!!hehhe

lots_of_hatred said...

tunggu aku bertapa ngan A. Samad Said dulu ok.. nnti aku buat sajak secara komersial..haha. utk ko arin, nnti aku carikan tajuk yg sesuai bg ko.. :P utk bunda, terima kasih support aku punya rapuan tu.haha..

Siti Shuhadah Zainol said...

wah... sedap sajak ni.. x sangka kawan kita sorang ni pandai bersajak yer....

Tapak Kaki said...

sedap ke merapu macam ni?haha.. try la shu buat sdiri. :D