Pages

Friday, December 2, 2011

Pesan Khatib #9


Tajuk besar khutbah kali ni mengenai Perkahwinan..


Beberapa isi penting yang disampaikan khatib.. laju khatib baca teks.. tak sempat nak catch-up..



  • Kita diutuskan ke dunia untuk diuji dan menjadi khalifah serta beribadah kepada Allah.. Umat Islam sentiasa berkembang dari segi bilangan tidak kira bangsa dan kedudukan di serata tempat..
  • Perkahwinan dapat mengembangkan umat Islam untuk terus maju dan menjalankan tanggungjawab kita di muka bumi ini..
  • Perkahwinan ada salah satu sunnah Rasulallah dan sesiapa tidak mengikut sunnah baginda nescaya mereka tidak tergolong dari umat Rasulallah..
  • Tinggi martabat perkahwinan dalam Islam bagi memelihara kesinambungan zuriat yang soleh.. 
  • Perkahwinan adalah salah satu wasilah dalam tuntutan syarak bagi memenuhi fitrah manusia yang inginkan persetubuhan yang halal..
  • Allah jadikan perempuan dari kaum lelaki dan mempunyai kasih sayang..
  • Perkahwinan yang diberkati Allah adalah perkahwinan yang dipermudahkan nilai mas kawinnya..
  • Ibu bapa janganlah cerewet dalam urusan perkahwinan terutama dalam menentukan nilai mas kawin.. dan janganlah terlalu mudah menjodohkan anak mereka dengan pasangan yang tidak tahu latar belakang kaum keluarganya..

Khatib juga menasihatkan supaya:

  • mempermudahkan nilai mas kawin..
  • ketika majlis walimatul urus bekwoh elakkan dari pembaziran, perkara bida'ah dan hanya menjemput golongan ternama dan orang kaya sahaja...
  • tepati waktu solat ketika sepanjang majlis berlangsung..
  • kita sebagai umat Islam mengharapkan agar perkahwinan kita mendapat keberkatan dari Allah swt.. nescaya kehidupan kita selepas itu akan bahagia di dunia dan akhirat..

Bagi yang ingin berkahwin hendaklah:

  • Bujang - hendaklah mengisi borang perkahwinan di jabatan agama serta tunjukkan sijil kursus pra-perkahwinan @ surat pengecualian.
  • Lelaki berpoligami - pergi ke mahkamah syariah untuk mengesahkan status/mendapatkan kebenaran bertulis sebelum mengisi borang perkahwinan.
  • Janda - hendaklah membawa surat akaun penceraian @ surat kematian suami ke mahkamah syariah untuk mengesahkan habis tempoh e'dah sebelum mengisi borang perkahwinan.
*korang kena cari maklumat lebih detail untuk syarat sebelum berkahwin (tertakluk pada enakmen setiap negeri)..


ps 1: harap sedikit sebanyak boleh berkongsi dengan korang..barakallahufikum!
ps 2: korang rasa aku dah boleh kawin ke?haha.. 



16 Mitos:

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

ko dah bleh dikategori layak berkahwin dah :)

diana said...

kalau akak tau macam ni punye seronoknya kawen,lepas spm akak dah suruh mak kawen kan akak..
muahahahahha

Run Away said...

nice sharing...;d

nabilah_2908 said...

rumit gak eh..nak kawin ni...huhu.. :)

Tapak Kaki said...

cik mooh: kalau aku kawin sekarang hukumnya makhruh...


kak diana: tau tak pe kak.. saya pun sama.. kalau saya mampu dah lama saya kawin.hehe..


run away: sharing is caring..


cik nabilah: rumit tapi tetap best.hehe

ciK LyndaWawa said...

wah..nak kawen jugak..hehehe

~Nana BamBam~ said...

haha.....mampu kawin la kan :P

h A n Y S said...

lately ni 2 entri ang pasal kawen, ehem2! dah nak kawen ke?heh heh heh.. *kidding*

aku nak tanya ang balik, ang rasa ang dah boleh kawen ke? ;p

Tapak Kaki said...

cik wawa: masing-masing akan sampai serunya.hehe


nana: kalau mampu sekalipun kalau tak da jodoh tak jadi jugak kan.huhu


hanys: kebetulan je tu pasal kawin.. takan aku suruh khatib khutbah pasal kawin lak.hahaha.. aku kena jawab soalan aku sendiri la ni ek..aku rasa tak boleh kawin kot.. memang tak boleh lagi.haha

najihah sahami said...

tepati waktu solat ketika sepanjang majlis berlangsung..--->jarang nmpak pengantin buat ni..:)

h A n Y S said...

itu khutbah khatib, ini entri ang, boleh je kalau ang tak post entri khutbah khatib ni, ekekeke..(nak jugak menanggg.. ;p)


ha, pandai pon jawab,minom susu apa masa baby dulu? haha ;p

Tapak Kaki said...

najihah: aha..yang ni memang jarang sangat nak jumpa.. janji jangan tinggal solat sudah..kan?

ainraus said...

kalau nak kahwin jemput lah ye. :)

Yui Light said...

Mak...nak kawen...nak kawen.....


haahhahahahhahaa!

Juliet_iRa~" said...

amboii gatainya..hee

Tapak Kaki said...

ainraus: kalau jemput ang leh datang tak?


yui: ang dah nak kawin ke? dah ada calon ek..haha



ira: gatal la sangat. :P