Pages

Friday, July 16, 2010

Tapak Kaki Masuk Imam Muda




Asyik mata dok melilau tengok orang lalu lalang kat depan kolej melalui tingkap cermin yang penuh berhabuk, terdengar sayup-sayup azan asar berkumandang.. aku sarong selipar jepun dan terus ke bilik air untuk berwudhuk.. sesambil tu aku penuhkan air kat dalam boiler.. nak buat air milo untuk minum petang ni.. cicah ngan biskut tawar cap pingpong layan jugak..


Lepas setel solat asar secara solo, aku sambung termenung kat tepi tingkap sambil jamah biskut petak tu.. sambil makan aku dok muhasabah diri.. “bila la aku nak jadi tok imam? Takan nak tunggu lepas dah kawin kot..mesti nak kena praktis jugak kan..buatnya kena jadi imam berjemaah pulak dengan mertua, mau goyang kepala lutut gua ni”..pikir otak aku yang sedang nak insaf.. entah layak ke tidak aku ni nak jadi tok imam..hurm!




- ok tak kalau aku selak masuk sekali ngan diorang ni? -


Nak jadi tok imam ni bukan takat betol bacaan al-Fatihah pastu hafal dua tiga surah lazim je.. lebih dari itu kalau nak jadi tok imam habaq hang.. nak citer criteria lebih-lebih pun aku tak da la pandai mana sangat.. kalau korang nak tahu, ada baiknya korang layan IMAM MUDA kat Astro Oasis tu..


Program ni dah meletop sampai ke luar negara.. sampai kat Jerman pun diorang siar program ni.. silap hari bulan, Miraslave Klose pun dok layan tengok kapsul imam muda tiap-tiap malam.. betul hari bulan, mungkin Mesut Ozil pun mahu join masuk program ni.. maklum saja la, dia pun Islam macam kita jugak.. sesape yang menang kat program tu mesti ramai yang nak buat jadi menantu, kan.. bukan takat boleh jadi imam je, siap boleh jadi menantu baik lagi.. bonus tu.hehe..


Apa yang aku nak cakap tak semestinya kena masuk program IMAM MUDA baru boleh jadi TOK IMAM.. aku terpaksa la cari jalan lain untuk timba ilmu jadi tok imam. Jangan lak korang ingat aku nak jadi tok imam kat masjid negara atau masjid kat mukim korang.. aku cuma nak jadi tok imam untuk diri sendiri dan yang berkenaan.. habis secawan milo aku dok muhasabah tepi tingkap ni..



22 Mitos:

Cik SHiNJU said...

muahahahahaha...tergelak aku baca n3 ang nih...sabo je lah...
dok menung tepi tgkap tu...kalah anak dara..adehh la...ang kena jd straight dulu baru jd imam k..ang bkn xleh...aku tgk muke mcm org msjid jer...tp tu la...ang x straight...
hahaha...larikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

s h e e said...

wahh...ni btol dalam hati ade masjid ni...ekeke...

nabilah_2908 said...

bagus la tu...dh muhasabah diri..dh mula kan ke belum..? ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
PERKARA-PERKARA YANG MENGUNDANG KEPAPAAN- PART 2

Tapak Kaki said...

cik shinju: mana ang nak larik huh? takat ang lari rilek je aku kejar sambil pejam mata lagi..haha. aku dah cukup straight macam tiang letrik tu.. boleh ang cakap aku tak straight lg ek..


shee: dalam hati siapa yang tahu..hehe..


nabilah: dah mula tapi slow. tak cukup motivasi lagi agaknya.haha

Cik SHiNJU said...

yelah tu...ang kejaq smbil pejam mata...last2 salah org,ang p blasah alin...hakhak...mmg kompom kena rijek ngn makcik mah nt...

Shu Shinju said...

alhamdulillah..kalau tapak kaki jadi tok imam..shu org pertama nak jadi makmum nye... hehehe...

Tapak Kaki said...

cik shinju: sape makcik mah tu? aku tak kenal pon.haha.. bagus gak langgar aleen tu.. biar dia jatuh.hehe

Tapak Kaki said...

shu: jangan berimamkan aku.. nanti tak sah semayang ang.haha

ayaa alyy said...

wah3. niat nk jd imam tuh. tabik lh ;) nnti dh jd suami dpt lh jd imam kepada wife and anak2. heee ;)

Tapak Kaki said...

ayaa: tenkiu for your support.hahaa

Shu Shinju said...

nape x sah??? huhuhu... sentap mak!!!

*Fawa* said...

bgos nye cita2 awk....gud luck ye..cantek punye niat.. tp tuh mkn biskut cicah milo tuh hulur2 la kat sini skit klu iye pon..hikhikhik

Yuni Aisyah said...

bgus rancangan imam muda nie...byk pengisian dan teladan...bukan semata2 mencari imam muda tapi lebih daripada itu...hope rancangn realiti keagamaan camnie akn bterusan..

Tapak Kaki said...

shu: sebab semayang tak betol..macam mana nak sah.hehe..


fawa: aih, takan ang terliur ngan biskut tawar aku ni.haha.. nanti aku bagi satu peket ok..


yuni: harap macam tu la.. biar remaja sekarang layan program macam ni pulak.. asyik dok tengok AF Mentor je..

nabilah_2908 said...

hmm..bagus2...tingkatkan usaha...hehehe.. ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
CREAM PUFF

Peminat Katie Holmes said...

dulu aku imam dowh, bilal kg untuk bulan ramadhan 3 tahun berturut2. nama aku siap ada dekat surau dah.
lepas masuk matrik habis.
macam iblis.haha

Tapak Kaki said...

nabilah: banyak dok saje dari usaha ni.. nampaknya kena banyak bukak cenel astro oasis la lepas ni.hehe..


BF katie holmes: tabik aku kat ang.. kira ang hatrik la ni jadi bilal kg.. ajar aku azan boleh?hehe

Peminat Katie Holmes said...

haha. boleh.
nak jadi tahfiz pun still boleh.
tapi hg kena simbah clorox dekat hati aku sat.haha

Tapak Kaki said...

BF katie holmes: aku tak penah guna clorox.. selalu aku sental pakai tangan je..guna berus besi. agak-agak tanggal tak?ehe

Yuni Aisyah said...

bguih la hang ada rase keinsafan tu..aq sokong 100% kalo hang nak jd imam..hehe...mudah2han..even tak jd imam utk umt islam..aslkan jd imam utk keluarga pon sudah dr ckup...=)

Arissha Sofea said...

apa lagi awak..masuk la..saya akan menyokong anda!!!

Anonymous said...

baguih~